Google
 

niedziela, 29 listopada 2009

PLEBISCYT NA 20-LECIE RP - MASŁOWSKA, TUSK, OPEN'ER i SEA TOWERS W FINALE

Lech Wałęsa, lider Solidarności i Prezydent RP w latach 1990-1995; Leszek Możdżer, muzyk i kompozytor; Ryszard Krauze, przedsiębiorca i mecenas sportu; Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni; pisarz Paweł Huelle; Natalia Partyka, niepełnosprawna tenisistka stołowa, złota i srebrna medalistka ParaOlimpiady w Pekinie 2008; premier RP Donald Tusk; pisarz Stefan Chwin; Dorota Masłowska, pisarka młodego pokolenia, epizod aktorski w Wojnie polsko-ruskiej i Marek Kamiński, przedsiębiorca-podróżnik oraz seria kulturalno-rozrywkowych wydarzeń w Gdyni - m.in. Open'er, Festiwal R@Port i Festiwal Filmów Fabularnych, a także Sea Towers i ukończenie Trasy Kwiatkowskiego to nasze sztandarowe "produkty" 20-lecia RP, na które można głosować w ogólnopolskim plebiscycie 20latRP.pl

Źródło. www.20latrp.pl

Każde województwo wybiera swoją Dziesiątkę najlepszych - "Pochwalmy się" - w kategoriach Człowiek, Dzieło i Otoczenie. Cieszy, że w każdej minimum połowę zgłoszeń stanowią te gdyńskie i pochodzące z Małego Trójmiasta Kaszubskiego. Oznacza to, że Pomorze nie tylko Gdańskiem stoi, a na jego obrzeżach rodzą się perełki.


Obok plebiscytów regionalnych trwa również ogólnopolski. Głosowanie trwa do 30 listopada 2009. A w efekcie finalnym wybierzemy największe sukcesy Polski ostatniego 20-lecia! Oby było w nich jak najwięcej gdyńsko-kaszubskich akcentów.

środa, 18 listopada 2009

GALERIA RUMIA - KOLEJNE (NIE)POTRZEBNE CENTRUM HANLDU?

Galeria Rumia swoje podwoje otworzy 19 listopada 2009 roku. Będzie to swoiście historyczna data dla miasta z tzw. Małego Trójmiasta Kaszubskiego. Oto bowiem Rumia doczekała się wielkiej trójcy - hipermarketowej. Do Portu Rumia Auchean i Castoramy dołączyła Galeria Rumia.

Galeria Rumia jeszcze podczas prac wykończeniowych. Źródło. rumia.naszemiasto.pl


Nie żebym był zdeklarowanym przeciwnikiem powstawania przybytków handlu - zdarza mi się przecież korzystać z ofert hipermarketów. To także miejsca pracy (a każdy chciałby przecież pracować), źródła samorządowych dochodów z podatków (w końcu za coś trzeba łatać dziurawe drogi, sieci wodociągowo-kanalizacyjne i budżety miast i wsi), et cetera.
Jedno czego nie mogę zrozumieć to multiplikacja. Gdzie powstaje jedno centrum handlowe, zaraz musi powstać kolejne i kolejne. I powtarzane jak mantra zdania o konkurencji jako dźwigni postępu i dobrobytu, itp., niestety, do mnie nie przemawiają.
Z całym szacunkiem - po co Rumianom kolejne centrum handlowe? Zapewne uda się w nim spędzić cudowny rodzinny wieczór, przekupując siebie kolorowymi, błyszczącymi bibelotami, których może nawet nie uda się ani razu wykorzystać, przyprawić siwych włosów patrząc jak sąsiad kupuje większy i nowocześniejszy model plazmowego telewizora, zapisać się do zakonu kredytobiorców i szarpać zdrowie z nerwami na spłaty rat...
Dziekuję nie! Wolę książkę poczytać, pogadać ze znajomymi na Skypie, GG, naszej-klasie, pójść na spacer w odwrotną stronę niż do stalowo-betonowo-szklanych bunkrów.
Ale wszystkim co wolą inaczej życzę powodzenia!

Acha! Najbliższym sąsiadom Galerii Rumia współczuję. Korków miało nie być (a się robią po zmianie układu drogowego), miało być cicho i spokojnie (a hałasowali już podczas budowy niemiłosiernie), bezpiecznie też (szczególnie jak zaczną kursować samochody dowożące towar).

Przebudowa skrzyżowania wyszła jak wyszła, ale majstersztykiem jest stanowisko inwestora i władz miasta (za NaszeMiasto.pl):

  • Ryszard Grychtoł, wiceburmistrz Rumi - Obecna przebudowa skrzyżowania nie jest rozwiązaniem idealnym, jednak takiego, w pełni bezkolizyjnego, w tym miejscu wykonać się nie da. Wykreowanie dwóch dodatkowych pasów ruchu zwiększy przepustowość. Po otwarciu galerii z pewnością ruch się mocno nasili i możliwe, że powstaną korki. Z czasem powinno to jednak właściwie funkcjonować.
  • Monika Łukawska, rzeczniczka prasowa spółki Polimeni, inwestora i właściciela Galerii Rumia - Wydaje mi się, że dużo większym problemem była budowa obiektu, aniżeli samo jego funkcjonowanie. Najgorsze już za nami, czyli robienie odwiertów, lanie betonu itp. prace budowlane. W rumskiej galerii nie będzie żadnego sklepu wielkopowierzchniowego, a do takich właśnie przyjeżdżają największe i najczęstsze dostawy. Na pewno pierwsze dni po otwarciu będą uciążliwe z punktu widzenia komunikacji, ale myślę, że po pierwszym weekendzie sytuacja uspokoi się.


Galeria Rumia.

Galeria Rumia w liczbach
  • ok. 52 miliony euro - wartość inwestycji
  • 39 tys. - metrów kwadratowych powierzchni
  • 3 - poziomy handlowe (jeden podziemny)
  • 460 - nowych miejsc parkingowych na 4-poziomowym parkingu
  • 250-300 - tyle miejsc pracy może dać.
Galeria powstała na terenie dawnej garbarni, w rejonie ulic Sobieskiego, Sabata i Kombatantów (dawniej H. Sawickiej).

Pozazdrościć tylko mieszkańcom Juraty i Pucka, gdzie ten sam inwestor przymierza się do budowy podobnych galerii...

poniedziałek, 9 listopada 2009

JESIENNO-SMUTNE PARADY NIEPODLEGŁOŚCI - GDYNIA i GDAŃSK - 11.11.2009

Piłsudski nie na Kasztance, ale... w mercedesie, Szwadron Krakusów na koniach, piechota rodem z Księstwa Warszawskiego i inne atrakcje będzie można zobaczyć na ulicach Gdyni i Gdańska 11 listopada 2009 roku.


Tego szczególnego dnia odbędą się w Trójmieście tradycyjne Parady Niepodległości. Pierwsza ruszy kilka minut po wpół do 11 z Targu Rybnego w Gdańsku. Gdy 2 godziny później gdańszczanie świętujący Święto Niepodległości dotrą pod pomnik Jana III Sobieskiego, gdzie tradycyjnie odczytany zostanie manifest niepodległościowy, w Gdyni ruszy parada z Placu Konstytucji, koło dworca PKP w Gdyni Głównej Osobowej. Barwny (chociaż w dominującej biało-czerwieni) i głośny pochód przejdzie pod płytę Marynarza Polskiego na Skwerze Kościuszki.


Fragment Parady Niepodległości w Gdańsku wg Trojmiasto.pl

Podczas gdańskich i gdyńskich obchodów będzie można przyjrzeć się zabytkowym samochodom (zapowiadany udział miłośników automobili), różnorakim formacjom wojskowym - od średniowiecznych rycerzy, przez huzarów i piechotę z czasów napoleońskich, po oddziały bardziej współczesne. Do tego orkiestry dęte, chóry, harcerze, kibice lokalnych drużyn ekstraligowych, w Gdańsku - carillion, a w Gdyni - Bractwo Kurkowe.


Po mszy za ojczyznę o godz. 12 w bazylice Mariackiej w Gdańsku na placu przed kościołem rozdawana będzie gorąca, żołnierska grochówka.

Czyli promyk ożywienia w smutne, jesienno-zimowe dni. Polacy mają to to siebie, że lubią czerpać "radość" z melancholijnych dni. Zamiast świętować Niepodległość w słoneczny, ciepły 3 Maj, wolimy masochistycznie kultywować ją 11 listopada. Dziwić się później niskiej "patriotycznej" frekwencji, gdy za oknami szaro, buro i mokro...


Parada Niepodległości 2009 - trasa w Gdyni.


Parada Niepodległości 2009 - trasa w Gdańsku.

niedziela, 1 listopada 2009

AFERA PARKINGOWA W ORLEX-ie, WEJHEROWO

Wyobrażacie sobie kupno mieszkania bez miejsca parkingowego, chociażby za dopłatą? A na dodatek płacenie mandatów za stawianie samochodu pod własnym domem? Jeśli nie możecie w to uwierzyć, wybierzcie się do Wejherowa. Miejscowy deweloper, o którym można było mieć dotychczas dobre mniemianie, wyciął nieprawdopodobny numer mieszkańcom swojego Osiedla Sobieskiego i podobną "niespodziankę" szykuje na budowanym właśnie os. Fenikowskiego.

Źródło. wejherowo.naszemiasto.pl

Bezczelność, jawna arogancja, głębokie poważanie, chciwość - to pierwsze z epitetów nasuwających się na myśl, patrząc na sytuację mieszkańców nowych osiedli Orlexu. Sytuację niegodną pozazdroszczenia. Teraz, by postawić auto pod domem, muszą oni wyciągnąć z portfeli dodatkowe kilka tysięcy złotych. Deweloper działkę parkingową sprzedał bowiem prywatnej firmie Finmar. Ta pewnego dnia bez uprzedzenia zablokowała część miejsc parkingowych pod blokami osiedla Sobieskiego i powiadomiła Straż Miejską o nielegalnym zajmowaniu terenu przez osoby nieupoważnione - skończyło się mandatami. Z pozycji siły Finmar narzuca teraz stawki za miejsca postojowe...

Co dodatkowo bulwersuje, to że szefostwo Orlexu nie miało na tyle cywilnej odwagi, by publicznie, w mediach nie wyjaśnić sytuacji, czy przynajmniej zająć jakiegokolwiek stanowiska!
Firma Finmar przyznała otwarcie, że działkę kupiła od dewelopera legalnie i teraz może z nią robić, na cokolwiek pozwalają przepisy.

W tej sytuacji zastanawia mnie rodzaj powiązania między spółkami Orlex i Finmar - czy jest to zależność personalna, czy właścicielska. Nie wierzę bowiem, że pomysł sprzedania parkingów wyszedł ze stajni marketingowej dewelopera - to byłby nie strzał, ale cała seria karabinowa w stopę. Chyba że kryzys tak uderzył w Orlex, że ten chwieje się jak Gołota w piątej rundzie...
W każdym razie niesmak pozostanie, na dłużej...


Afera parkingowa w Orlex-ie - Wejherowo.

Popularne posty