7. przystani żeglarskich, pomostów cumowniczych i port jachtowy dla ponad 450 jachtów, nowy most zwodzony i 11 innych przedsięwzięć okołowodnych zostanie zrealizowanych w projekcie Pętla Żuławska, pomyśle ożywienia szlaku wodnego od Gdańska przez Żuławy i Malbork po Gniew, a nawet do Ostródy przez Kanał elbląsko-ostródzki. Powstanie turystyczno-rekreacyjny szlak długości blisko 300 km! przez Wisłę Martwą, Szkarpawę, Wisłę Królewiecką, Tugę oraz Nogat.
Jak urokliwy jest wypoczynek na wodzie, można się - niestety krótkotrwale - przekonać podczas rejsów tramwajami wodnymi z Trójmiasta do Helu i Jastarni (czytaj więcej). A co gdyby można byłoby spędzić tygodniowy urlop na jachcie? To nie musi być niedorzeczny (nomen omen) pomysł. Żuławy Gdańskie, Wiślane i Elbląskie w delcie Wisły pełne są spławnych rzek i kanałów, a do tego w przepływanych miastach nie brakuje ciekawych zabytków, atrakcji hydrotechnicznych i rekreacyjnych oraz unikatowych konstrukcji inżynieryjnych.
Ciekawym doświadczeniem jest m.in. przepłynięcie jachtem śluzy w Gdańskiej Głowie, gdzie jacht opada(/podnosi się na wodzie ok. metra (w zależności, w którą stronę płyniemy). Jeśli znudzi się zwiedzanie urokliwych zakątków z poziomu wody, zawsze można przybić do jednej z licznych planowanych przystani i wybrać się na rowerową wycieczkę po okolicy.
Pętla Żuławska jest więc niesamowitą szansą na rozwinięcie turystyki wodnej w tym zapomnianym, a niegdyś tętniącym żeglarskim życiem zakątku Pomorza. Projekt jest efektem porozumienia 18 gmin z województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Większość podpisała się pod umową realizacyjną inwestycji, opiewającą na 84 miliony złotych (33,6 mln zł dofinansowania pochodzić będzie z Unii Europejskiej). Pierwszy etap projektu ma się zakończyć do 2012 roku. Nie wiadomo co z inwestycjami "elbląskimi" - port żeglarski w Elblągu, przystanie w Braniewie, Nowej Pasłęce i Michałowie oraz zagospodarowanie nabrzeża zachodniego portu w Tolkmicku - bowiem władze samorządowe odmówiły podpisania umowy do czasu wyjaśnienia nieścisłości prawnych.
W drugim etapie za kolejne 80 mln zł powstać ma infrastruktura turystyczna - kilometry ścieżek rowerowych z wypożyczalniami, kolejne bazy noclegowe, więcej restauracji, a także stacje paliw dla jachtów motorowodnych.
Inwestycje pierwszego etapu Pętli Żuławskiej
Co można zobaczyć po drodze?
cdn
Jak urokliwy jest wypoczynek na wodzie, można się - niestety krótkotrwale - przekonać podczas rejsów tramwajami wodnymi z Trójmiasta do Helu i Jastarni (czytaj więcej). A co gdyby można byłoby spędzić tygodniowy urlop na jachcie? To nie musi być niedorzeczny (nomen omen) pomysł. Żuławy Gdańskie, Wiślane i Elbląskie w delcie Wisły pełne są spławnych rzek i kanałów, a do tego w przepływanych miastach nie brakuje ciekawych zabytków, atrakcji hydrotechnicznych i rekreacyjnych oraz unikatowych konstrukcji inżynieryjnych.
Ciekawym doświadczeniem jest m.in. przepłynięcie jachtem śluzy w Gdańskiej Głowie, gdzie jacht opada(/podnosi się na wodzie ok. metra (w zależności, w którą stronę płyniemy). Jeśli znudzi się zwiedzanie urokliwych zakątków z poziomu wody, zawsze można przybić do jednej z licznych planowanych przystani i wybrać się na rowerową wycieczkę po okolicy.
Pętla Żuławska jest więc niesamowitą szansą na rozwinięcie turystyki wodnej w tym zapomnianym, a niegdyś tętniącym żeglarskim życiem zakątku Pomorza. Projekt jest efektem porozumienia 18 gmin z województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Większość podpisała się pod umową realizacyjną inwestycji, opiewającą na 84 miliony złotych (33,6 mln zł dofinansowania pochodzić będzie z Unii Europejskiej). Pierwszy etap projektu ma się zakończyć do 2012 roku. Nie wiadomo co z inwestycjami "elbląskimi" - port żeglarski w Elblągu, przystanie w Braniewie, Nowej Pasłęce i Michałowie oraz zagospodarowanie nabrzeża zachodniego portu w Tolkmicku - bowiem władze samorządowe odmówiły podpisania umowy do czasu wyjaśnienia nieścisłości prawnych.
W drugim etapie za kolejne 80 mln zł powstać ma infrastruktura turystyczna - kilometry ścieżek rowerowych z wypożyczalniami, kolejne bazy noclegowe, więcej restauracji, a także stacje paliw dla jachtów motorowodnych.
Inwestycje pierwszego etapu Pętli Żuławskiej
- port żeglarski w Elblągu (jeśli umowę podpisze strona elbląska);
- port jachtowy w Krynicy Morskiej;
- przystań żeglarska w Błotniku;
- przystań żeglarska w Osłonce;
- przystań żeglarska w Braniewie (jeśli umowę podpisze strona elbląska);
- przystań żeglarska w Nowej Pasłęce (jeśli umowę podpisze strona elbląska);
- przystań żeglarska w Malborku - Park Północny;
- przystań żeglarska w Michałowie (jeśli umowę podpisze strona elbląska);
- przystań żeglarska w Białej Górze;
- pomosty cumownicze w Drewnicy;
- pomosty cumownicze w Tczewie;
- zagospodarowanie nabrzeża zachodniego portu w Tolkmicku (jeśli umowę podpisze strona elbląska);
- most zwodzony na śluzie w Przegalinie;
- elektryfikacja śluzy Gdańska Głowa.
Co można zobaczyć po drodze?
cdn
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dzięki za komentarz. Zatwierdzę za kilka chwil